Jumaat, 25 Disember 2009

Kekurangan (deficiency) G6PD

Anak sulung aku (perempuan) merupakan anak yang kekurangan G6PD. Pada mulanya aku takut sangat tapi bila dia aktif, kebimbangan ini makin berkurangan... Alhamdulilah, dari situ aku belajar apa itu G6PD....

G6PD - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas: "G6PD (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.
Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki. Ia secara am. Ditemui pada mereka yang mana ibu bapa mereka berasal dari daerah yang pernah sering mengalami Malaria seperti Asia Tenggara, Afrika dan juga Mediterranean.
Para ibu bapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak berbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah. Dari segi yang lain, G6PD boleh menjadikan penghidap, lebih kuat melawan penyakit Malaria."

Kenapa G6PD boleh ada pada anak kita?
kita sambung kemudian.......

Tiada ulasan: